Moderne tid (1900 til nu)

 

DEN NYE TID

I det tyvende århundrede skete der ting, der fik musikken til at søge nye veje. De to store krige i 1914 og 1940 ændrede Verden og skabte en dyb mistillid til det gamle samfund. Der måtte være noget rivende galt, når sådanne katastrofer kunne ske.
 
Kunstnerne følte, at de var nødt til at skabe noget helt nyt, der slet ikke lignede det gamle, og som passede til den tid, de levede i.
 

EKSPERIMENTER MED TONEARTER

Komponisterne eksperimenterede med fremmede tonearter, som ikke lignede dur og mol. Claude Debussy (Paris) skabte en heltone-skala. Den fik musikken til at lyde fremmedartet og svævende.

Andre komponister kastede sig over de gamle kirketonearter.

Arnold Schönberg opfandt et 12-tone-system. I dette system var alle toner lige gode, og det var komponisten selv, der skulle lave regler om, hvilke toner, der var vigtige.
 

SERIEL OG ALEATORISK MUSIK

Nogle komponister lavede matematiske regler, der fjernede enhver form for personligt præg og følelser fra musikken - en reaktion mod Romantikken (seriel musik).
 
Eksperimenterende komponister sluttede sig sammen i en gruppe, der mødtes hver sommer i Tyskland i byen Darmstadt. Her spillede de for hinanden og fortalte om de nye ideer, de havde fået.
 
Musik, som blev bygget op efter strenge matematiske regler, kaldtes Seriel Musik.
 
Andre - f. eks. John Cage fra U. S. A. - mente, at musik ikke kunne planlægges. Musik er noget, der sker her og nu. Det kaldes Aleatorisk Musik. Udtrykket kommer fra latin. Alea betyder terning. Cage sagde, at musik i virkeligheden kan bestå af alle slags lyde, også dem, vi kalder støj.
 

GRAFISK NOTATION

Den nye musik kunne ikke skrives med almindelige noder. I stedet brugte man nogle diagrammer, der blev kaldt "Grafisk Notation".
 

AT GEMME MUSIK

I Renæssancen kom den første vigtige opfindelse for musikkens udbredelse: Bogtrykkerkunsten.
 

I Moderne tid kom den næste opfindelse: Den mekaniske lydgengivelse.

Opfinderen Thomas Edison (1847-1877) opfandt i 1877 en fonograf, en slags talemaskine, der kunne optage og gengive lyde - altså også musik. Fra nu af kunne man gemme musik og høre den igen og igen.
Udviklingen gik hurtigt: fra fonograf - til grammofonplader - til kassettebånd - til vore dages CD'er.
 

EN SPÆNDENDE TID

Moderne tid er måske i virkeligheden den allermest spændende af alle musikhistoriens perioder. Vi kan høre musik, når vi har lyst, og vælge og vrage mellem tilbudene. I gamle dage var det kun noget, kongerne og de allerrigeste havde råd til.
Tip en ven  Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv
Udviklet af Altero Webdesign i samarbejde med ITProfil.dk. Vedligeholdes med ADcms